sunnuntai 4. toukokuuta 2014

ACAPULCO

VAROITUS! Postaus on e-rit-täin kuvapainotteinen.

meidän parvekenäkymät

Hellurei ja hellät tunteet! Meikäläinen täällä silmät ristissä yön pikkutunneilla kirjottelen postausta parin viikon takasesta lomareissusta, että saan postauksen tehtyä ennen kun lähen huomenna sit toiselle reissulle. Toivon siis että annatte kirjotusvirheet ja ajatuskatkokset anteeks, hehee.

pikkuveikkoja pari
lisää pikkuveljiä



Mutta siis meijän lomareissuun! Vietettiin Semana Santa -lomat perheen ja serkkujen perheen kanssa Acapulcossa rannalla. Loma oli huippu, kohde upee, seura mukava, aurinko lämpönen, vesi märkä ja ruoka suussasulavaa. Eli kaikki meni täydellisesti. Miltein ensimmäisenä reissusta tulee mieleen, että koin mun ensimmäisen maanjäristyksen! Aamulla luulin että joku on tullu herättään mut aamupalalle, kun sänky heilu niinkun joku olis sitä heiluttanut. Silmät kun avasin, niin ketään ei ollut lähettyvillä mutta heiluminen vaan jatku. Juoksin ikkunasta kattoon, kuinka uima-allas aaltoili ja mietin että kuollaankohan tässä nyt sitten tsunamiin vai siihen, että talo romahtaa niskaan. Noista kumpikaan ei kuitenkaan kuulunut suunnitelmaan joten tässä sitä vielä ollaan, elävämpänä kun koskaan.

läheinen ostari
iloset allasposetukset äipän kanssa

pakollinen baywatch -kuva





Me ei majottauduttu siis hotellissa, vaan oltiin vuokrattu asunto rannalta. Asunnossa meillä oli päivittäin kolme apulaista, jotka teki ruokaa, tarjoili sen, siivos eli oltiin aivan täyshoidossa eikä mistään tarvinnut murehtia. Joka päiväinen ohjelma meni kutakuinkin niin, että herättiin kello 10 aamupalalle ja mentiin uima-altaalle/rannalle. Kello kahen aikaan meijän apulaiset toi pientä purtavaa rannalle jossa meillä oli oma sellanen "telttahökötys" ja viideltä palattiin kämpille syömään. Syömisen jälkeen palattiin altaalle ja illalla lähettiin ulos/katteltiin leffoja kämpillä. Eli puhdasta rentoutumista ja ruskettumista vaan.

pari kuvaa kämpiltä




pusi ja hali, äiti ja iskä
vaihtari säännöt kieltää tatuoinnit, ups




oltiin viettämässä iltaa ravintolassa ja siellä alko yhtäkkiä musiikki soimaan, tarjoilijat puhalteleen pilleihi ja tanssiin. ne nappas mun serkun jonon jatkoks tanssiin..

..ja ei kulunut aikaakaan, kun Jokeri tuli ja nappas mut mukaan eikä siinä kerennyt juuta eikä jaata sanoon


ainoo kuva missä näkyy koko kööri
Huvittavaa oli, että vaikka oltiin rannalla yli 30 asteen lämmössä, niin minä suomalainen olin se joka kämpillä paleli ja ulkona parvekkeella teki mieli pistää huppari päälle. Tein johtopäätöksen, että mut on selkeesti luotu elämään rannalla. Pidän myös pienen ylpeyspuheen myös tässä, mutta siis kertaakaan en itteeni polttanut tai auringonpistosta saanut, jepa jee!

Tällä kuvalla on jopa tarina: Olin kävelemässä rannalla veljien kanssa, kun nähtiin tää poika joka oli siis niin ruskettunut kun ihminen voi vaan olla (se oli siis lainelautailija tai vastaava). Mun veli kuuluu näihin ylisosiaalisiin ihmisiin ja se päätti että leikkitään turisteja ja mentiin ton pojan tykö. Mä en puhunut mitään ja veli sano tolle pojalle,  että tää tyttö ei oo kotosin täältä ja ei puhu espanjaa, mutta se haluis kuvan sun kanssa. Poika suostu ilomielin ja tuli sit ikuistettua tää tilanne. Nyt mua vaan hämmentää, että miks me ikinään mentiin ottaan tää kuva, noh jos ei muuta niin ainakin hassuja muistoja!


tästä miehistöstä puuttuu enää Brasiliassa oleva veli, joka jo hujauksessa tulee kotiin! en malttais odottaa

ja meidän perheen naisedustus




en tunnusta omiks jaloikseni

Viikon auringossa löhöilyn jälkeen jo kaikki oli siinä fiiliksissä, että on kyllä kiva palata kotiin. Ja kylläpä huomas ilmastossa suuren eron! Rannalla kun ilma oli kostee ja tuuli lämmin, niin täällä Mexicossa aurinko porottaa kuivana ja tuuli on viileen virkistävä.

viikon saavutus!

mun Meksiko, aina yllättää kauneudellaan ja monipuolisuudellaan <3



 Nyt kun on Acapulco reissusta kulunut jo kaks viikkoo, niin on hyvä hetki lähtee uuteen reissuun! Nyt on siis vuorossa pitkääkin pidempään odotettu Ruta Maya reissu meijän piirin kanssa. Viime päivät on juostu ostoksilla, että varmasti löytyy waterproof iPhonen kuoret ja erikois aurinkorasvat yms. Sunnuntaina kahentoista aikaan lähetään yöllä kohti ensimmäistä kohdetta. Matkalukku on vielä pakkaamatta, mutta muuten oon jo miltein valmis! Saa nähä, että saanko nukuttua tältä jännitykseltä (vaikka ei tässä yötä paljoo enää ookkaan jäljellä).

Tietokonetta en reissuun ota mukaan, joten reissunpäältä en pääse päivitteleen blogia. Sen takia ajattelin tänne antaa teille pienen listan että missäs päin sitä minäkin päivänä viiletetään, niin kiinnostuneet voi sit vaikka googlailla ja olla hengessä mukana!

5.5 MAANANTAI : México - Oaxaca - Monte Albán 
6.5 TIISTAI : Oaxaca - Tuxtla Gutiérrez Chiapas
7.5 KESKIVIIKKO : Tuxtla - Chiapa de Corzo - Cañón del Sumierdo - San Cristóbal de las casas
8.5 TORSTAI : San Cristóbal de las casas - Lagunas de Montebello
9.5 PERJANTAI : San Cristóbal de las casas - Cascadas de Agua Azul - Palenque
10.5 LAUANTAI : Palenque - Campeche - Mérida
11.5 SUNNUNTAI : Mérida la "Ciudad Blanca"
12.5 MAANANTAI : Mérida - Chichen Itza - Cancún "La Rivera Maya"
13.5 TIISTAI : Cancún
14.5 KESKIVIIKKO : Cancún - Xcaret - Playa del Carmen
15.5 TORSTAI : Playa del Carmen, Isla de Cozumel
16.5 PERJANTAI - 18.5 SUNNUNTAI : Rotary konferenssi
19.5 MAANANTAI : Akumal
20.5 TIISTAI : Tulum
21.5 KESKIVIIKKO : Chetumal - Laguna de Bacalar & el Cenote Azul
22.5 TORSTAI : Chatumal - Veracruz 
23.5 PERJANTAI : Veracruz - México


Paljon upeita nähtävyyksiä ja aktiviteetteja luvassa, kaupanpäällisenä aivan mieletön vaihtariseura! Ei vois enempää toivoo. Joku täällä taitaa olla vähän innoissaan. Ja syystäkin!

Kuuluillaan taas kun palailen reissusta, 
Julia

6 kommenttia:

  1. aah kelpais kyllä päästä tollasiin maisemiin! onko toi tatuointi oikea vai feikki? mietin vaan kun pikkuveljellesikin näytetään tekevän samanlaista :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Haha ihan Henna -tatuoini oli :) oikeenkin kyllä haluisin ja kipeesti!

      Poista
  2. Sulla on aina niin hienoja kuvia ja hyvät tekstit! Minkä ikäisiä nuo sun veljesi siellä Meksikossa on?
    Pidä loppu aika kivaa Meksikossa!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ihana, kiitos paljon! Ja mun veljet on 18, 16, 15 ja 13 :)

      Poista
  3. Hei aattelin nyt tälleen kysyä pari kysymystä sulta liittyen vaihtarivuotee meksikossa ja rotareista:)

    juu elikkäs, mä haluaisin lähteä vaihtoon nimenomaan meksikoon, koska se maa on jotenki aina ollu lähellä mun sydäntä. Olin siellä tossa suunnilleen vuosi sitten 2 viikkoa ja vaikka olinkin "vain lomailemassa", niin ehdin jo siinä ajassa rakastua ihan totaalisesti meksikon kulttuuriin, kieleen, ihmisiin ja RUOKAAN:D Silloin kyllä se vei jo viimestään mun sydämen mennessään ja kaikki ketä siellä tapasin oli niin hymyileväisiä ja iloisia, että kun tänne suomeen sen jälkeen palasi niin tuntui vähän oudolle tulla taas "hapannaamojen" joukkoon..:D

    kysyisin siis, että mitenkä varmaa rotareiden kautta on päästä siihen ekaan maatoiveeseen? Sullahan meksiko oli neljäntenä vaihtoehtona mitä vanhoja postauksia selailin:D tää huolettaa, koska haluisin just meksikoon, ja rotary tuntuu näistä järjestöistä parhaimmalta ja mukavimmalta, että aidosti välitetää vaihtareista ja siitä minne ne sijoitetaan, mitä näitä nyt oon tutkiskellu. Mutta sitten jos ei meksikoon pääsystä olekkaan varmuutta, niin mietin että pitäisikö sittenkin harkita lähtöä huomattavasti kalliimman AFS:n kautta..:d

    Sitten kysysi vähä vaihtarivuodestasi:)
    -Millainen oli espanjan kielen taitosi sinun lähtiessäsi vaihtoon? Miten kommunikoit perheesi/kavereiden kanssa?
    -^edelliseen viitaten, miten ekana päivänä juttelit koulussa ja miten ylipäänsä tutustuit kavereihisi, oliko kielimuuri tiellä?
    -Miten osaat espanjaa nyt?
    -Mitä teit koulussa, varsinkin aluksi jos kielen kanssa oli ongelmaa? Vaativatko opettajat sulta yhtä paljon kuin paikallisiltakin?
    -Oletko törmännyt vaihtosi aikana isoihin hämähäkkeihin sun muihin ötököihin..`?:D

    Tossa nyt jotain kysymyksiä, mitä mieleen tuli:) olisin toosi kiitolline jos jossai vaiheessa jaksasit vastata, tais tulla aika pitkä tästäkin :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Johan oli kommentti! Apua, jos susta tuntu oudolta palata Suomeen kahen viikon jälkeen. Mä tuun vaipuun ikimasennukseen sit 12 kuukauden jälkeen :D Ja hmm.. Mä en osaa yhtään sanoo että kuinka varmaa se on, koska mulla ei oo tiedon hiukkastakaan siitä miten ne maat valitaan vaihtareille. Mutta mä sanoisin, että sitä ei tarvi murehtia sitä maata mikä just sulle sit valitaan, koska esim no Meksikohan tosiaan oli se mun neljäs vaihtoehto. Nyt susta saattaa tuntua, että Meksiko ois niin se maa mihinkä sä haluisit, mä ajattelin USAsta silleen ja tajusin että ei jestas ei se olis ollu yhtään mulle. Pääasia vaihtoonlähtemisessä ei oo se, että sä pääset just sinne minne halusit vaan että ylipäänsä pääsee mailmalle :) Oli se maa sit mikä tahansa!

      Mä en siis vaihtoon lähtiessä osannut yhtään espanjaa. Muutama sana mitä nyt kaikki tietää mut siinä kaikki. Perheen kanssa puhuin mun ekar 4 kk (valitettavasti) englantia, koska mun koko perhe miinus äiti puhuu tosi hyvin englantia. Nyt kaduttaa että alotin espanjan puhumisen niin myöhään, kaduttaa niiiiiin paljon. Ja samoin mun koulussa kaikki kaverit puhu tosi hyvin englantia ja jos ei puhunu, niin sit muut tulkkas. Ei ollu mitään pahaa kielimuuria. Ja kavereihin tutustuin mun naapurin kautta, joka oli mun kans samas koulus ja samal luokal. Automaattisesti sit tutustu kaikkiin luokkalaisiin. Ja kun ollaan Meksikossa, niin kaikki tuli jutteleen ja kyseleen et wow kuka sä oot haha. Esimerkiks mun ja mun parhaankaveri ystävyys alko kun sen kaverit sano, että et varmaan uskalla mennä jutteleen tolle uudelle blondille. Se tuli ja polvistu mun eteen kysy haluuks mä mennä sen kanssa naimisiin, vastasin ei, ja se kysy no oisko mulla sit rahaa sille lounaaseen. Miten näitä meksikolaisia vois olla rakastamatta!

      Hmm miten osaan espanjaa nyt? Se on tosi hyvä kysymys johon en osaa vastata hahah! Omasta mielestäni emmä osaa vielä tarpeeks hyvin mutta iskä aina hehkuttaa kaikille että "minun tyttö puhuu TÄY-DEL-LI-SES-TI espanjaa). Kyl mä siis ihan arkielämän asioissa pärjään ja kyl se ihan sujuvasti tulee ulos. Kyl mä silti virheitä aika varmasti teen, mutta parempi niistä on olla välittämättä. Ymmärrän kaiken, tosin jos ihmiset käyttää jotain ihan ihme sanoja ni si tarvii pyytää selitystä niille, mutta siis kaiken ymmärrän.

      Koulussa aluks yritin ihan täysillä mukana. Mä kopion kavereilta muistiinpanoja vaikka en mitään ymmärtänykkään. Lopulta se pääty siihen, että kävin tunnin aikana kaks kertaa vessassa ihan vaan tylsyyttäni, kuuntelin musiikkia, nukuin ja juttelin kavereitten kanssa (eli häiritsin oppitunteja haha). Ja riippu aina ihan opettajasta, että mitä ne vaati multa. Jotkut pisti mut laskeen matikkaa taululle ja lausuun luokanedessä jotain ihan heprean kielisiä aakkosia. Ja sit oli niitä joille oli ihan sama että mitä tein, kunhan vaan olin hiljaa.

      Jos sulla on enemmän kysyttävää, ni sä voit lisätä mut vaikka Facebookissa niin voidaan jutella enemmän :)

      Poista